torsdag 20 november 2008

Torsdagsträning

Idag var andra träffen på tävlingslydnads cirkeln nere på klubben. Vi träffas varje ojämn vecka och idag var vi 10 st som var där. Vi tränar och diskuterar, allt ifrån mål och hur vi ska komma dit. Vi ger och tar, delar med oss av erfarenheter, misslyckanden som lyckanden och jag tror att denna cirkel kommer att ge Bernhard och mig, framförallt mig massor av kött på benen den den vi ska starta.
Likadant på Tisdagsträningen där vi kan skratta och kommentera varandras misstag som man själv inte vet om eller sett, dom sakerna skulle man ju inte veta, om ingen säger det och det är ju faktiskt guld värt + att vi faktiskt kan skratta åt det.
Idag var det då träning på plan, diskussioner, fylla i frågeformulär som ger en vink om vad jag är för person och vad jag ska lägga ned tid på, sen så tittade vi även på film om lydnadstävling och hur man tränar för att komma dit. Vi har även fått tränings dagböcker där vi ska skriva ner vad vi tränar på och vad vi vill ha hjälp med nästa träff, typ dirigering i något moment eller om vi kört fast i något moment.

Har beställt två nya böcker som kom igår. Lite kvällslektyr som kanske kan hjälpa oss att lyckas. Den ena "Med sikte på 10:an, belöningsträning för lydnasklass 1 - elit handlar mycket om hur man lägger upp träningen med belöning för att lyckas. Den andra heter " Lyckas på tävling" och är en tävlingspsykologibok med mentalträning för hundsportare. Den är jag väldigt nyfiken på, jag som har så dåliga tävlingsnerver. Men jag har bestämt mig för att läsa den andra först.

Kl är nu 23:42 alla i huset sover, jag är ju ledig imorgon så här sitter jag alldeles ensam, kanske inte fysiskt men mentalt. Bernhard ligger bredvid mig i soffan men är helt slut. Först har han varit iväg med Emma, Emelie och Vivera på eftermiddagen. Sen så åkte vi hemmifrån strax efter sex och sen var vi hemma vid nio.
Men jag är jättenöjd med träningen ídag, både han och jag var jätte taggade och allt flöt på. Dessutom var det ju inte blött i backen idag utan frost. Apporteringen börjar funka riktigt bra och även läggandet gick helt över förväntan idag. Fick lite tips för ställandet och det gav resultat direkt. Det är så j-a kul när man ser att en liten ändring i träningen kan ge det resultat man vill ha. Om det så handlar om något så enkelt som att byta godisficka med leksaksfickan.

Älskade Ubbe fick ta hand om oredan när vi kom hem, Bernhard var full av tovor under hela magen och i armhålorna, suck. Tack för den markservicen, love you.

Tjingeling

Inga kommentarer: